صفحه اصلی / مداکار / نگاهی به امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ ، ابرخودرویی ۱.۵ میلیارد تومانی با ژن برتر

نگاهی به امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ ، ابرخودرویی ۱.۵ میلیارد تومانی با ژن برتر

ابرخودروی فورد جی تی (Ford GT) برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ به نمایش عمومی درآمد و اندکی بعد نمونه مسابقه‌ای آن توانست عنوان نخست را در مسابقات ۲۴ ساعته لمان (Le Manns 24 Hours) از آن خود نماید. در ادامه نگاهی به تعدادی از ویژگی‌ها و تجهیزات جالت توجه این خودرو خواهیم داشت.

فورد جی تی ۲۰۱۷

فورد جی تی ۲۰۱۷ آخرین نسل از سری خودروهای هورد جی تی بوده که با استفاده از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳.۵ لیتری با استفاده از سیستم توربو شارژر دوگانه (Twin Turbo) با حجم دقیق ۳.۴۹۷ سی سی، توانایی تولید نیروی عظیمی معادل ۶۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶.۲۵۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز ۵۵۰ پاوند بر فوت (معادل ۷۴۵ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۵.۹۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می  گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌ها عقبی فورد چی تی ۲۰۱۷ منتقل می شود.

فورد جی تی ۲۰۱۷ عملکرد خارق العاده ای داشته و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون تنها به ۲.۹ ثانیه و برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به تنها ۵.۷ ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو نیز در حدود ۲۱۶ مایل در ساعت (معادل ۳۴۸ کیلومتر در ساعت) بوده که این خودرو را در جمع سریعترین خودروهای جهان قرار می دهد. مصرف سوحت خودرو جی تی ۲۰۱۷ نیز چیزی در حدود ۱۴ ماسل با هر گالن سوخت (معادل ۱۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) بوده که رقمی بسیار مناسب برای نمونه‌ای با این حد از توان و نیرو به حساب می آید.

امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷

هرچند فورد GT 2017 خودرویی است که توانایی و مجوز تردد در سطح شهر را دارد اما به همراه خودروهایی مانند فراری ۴۸۸ (Ferrari 488)، شورولت کوروت C7R و پورشه ۹۱۱  یک خودروی مسابقه ای بالقوه به حساب می آید. بر اساس شرکت فورد در سال گذشته ۲۵۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده و به مشتریان تحوی گردید و مابقی ۷۵۰ دستگاه نیز در سه سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید.  در کنار موتور و پیشرانه قدرتمند، تعدادی نکته و ویژگی جذاب در طراحی آن وجود داشته که تاثیر خاصی بر روی عملکرد خودرو ندارد. از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدنه ساخته شده از فیبر کربن

تمامی بدنه فورد GT 2017 از ترکیبات سبک وزن الیفات فیبر کربن و فلز آلومینیوم ساخته شده است. طراحی ظاهری و فرم بدنه این خودرو به قدری جذاب و گیرا بوده که درهای قیچی مانند بسیار زیبا و شکیل، در مقابل آن نمایی خسته کننده دارند!

نمای جلویی

یکی دیگر از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ فرم طراحی بخش جلویی و دماغه آن است. چراغ‌های جلویی بزرگ و کشیده بوده و به سمت بخش عقبی خودرو تمایل دارند. دو ورودی هوای بزرگ تعبیه شده بر روی در موتور نیز بر جذابیت های آن افزوده اند.

انحناها و برجستگیهای بدنه

استفاده از خطوط تند و کشیده به همراه برجستگیهای با لبه های نرم موجود در بدنه این خودرو علاوه بر این مساله که به هرچه بیشتر وحشی شدن ظاهری این خودرو کمک نموده و از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ بخ حساب می آید، نقش بسیار مهمی در مقاومت این خودرو در برابر جریان هوا در سرعت های بالا و رعایت اصول آئرودینامیکی نیز ایفا می نماید

دیفیوزر عقب

یکی دیگر از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ سیستم پخش کننده جریان هوا در بخش عقبی (دیفیوزر) نصب شده در آن است. هرچند این دیفیوزر ابعادی در اندازه مدل های مسابقه نیست اما عملکرد کاملا مشابه دارد : فراهم کردن نیروی عمودی (Down force) کافی برای نگه داشتن این هیولا بر روی سطح جاده!

موتور و پیشرانه

همانطور که اشاره شد، موتور استفاده شده در فورد GT 2017 یک نمونه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با توانایی تولید ۶۴۷ اسب بخار نیرو است. اما نکته جالب و قابل توجه اینجاست که این موتور بر اساس نمونه موحود در وانت فورد رپتور (Ford Raptor) ساخته شده است!

صندوق عقب

محفظه بار و صندوق عقب فورد جی تی تقریبا نمادین بوده و تنها فضایی برای قرار دادن یک ساک ورزشی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.

خروجی های اگزوز

یکی دیگر از امکانات جالب فورد جی ۲۰۱۷ دو خروجی اگزوز قدرتمند نصب شده در بخش میانی سپر عقب و زیر باله عقب (Spoiler) بوده که صدایی قرتمند و گوشنواز را از خود خارج می کند!

چرخ ها

رینگ های فورد GT 2017 در سایز ۲۰ اینچی بوده که با تایرهای بسیار با کیفیت و پهن ساخت شرکت تایر سازی میشلن (Micheline) پوشیده شده اند. در زیر این رینگ ها، دیسک های ترمز بسیار بزرگ سرامیکی-کربی با کالیپرهای ساخت شرکت برمبو (Brembo) وظیفه به آرامش و سکون مطلق رساندن این اسب چموش را بر عهده دارند.

کابین و طراحی داخلی

بر اساس معیارها و استاندارهای موجود در خودروهای سوپر اسپرت مدرن موجود در بازار، کابین فورد جی تی ۲۰۱۷ فوق العاده دنج و راحت طراحی شده است! صندلی راننده و سرنشین کناری شانه به شانه همدیگر بوده و بر خلاف خودروهای موجود قابلیت تنظیم نداشته و در جای خود ثابت هستند. راننده برای انتخاب بهترین وضعیت رانندگی، پدال های خودروی قابلیت عقب و جلو رفتن را دارند!

کنسول وسط

کنسول وسط نیز بسیار سده و مینیمالیستی طراحی شده و تنها بخش رنگی آن، دکمه قرمز درخشان روشن و خاموش کردن موتور خودرو است.

کنترلر انتخاب مدل رانندگی

کنترلر مدور اینتخاب مدل رانندگی در بخش سمت چپ فرمان قرار گرفته و یک نمونه قابل کنترل با انگشت شست راننده از سیستم موجود در خودروهای فراری با نام مانتینو (Manettini) به حساب می آید. بر اساس اعلام این شرکت مدل های مختلف رانندگی فورد GT 2017 شامل موارد زیر می شوند:

  • Normal برای رانندگی روزمره در شهر
  • Wet برای استفاده در شرایط جوی نامناسب
  • Sport برای جولان دادن در معابر عمومی
  • Track برای استفاده در پیست مسابقه
  • V-Max برای استفاده در مسابقات شتاب یا مسابقات درگ (Drag Race)

صفحه نمایش لمسی

سیستم چند راسنه ای نیز یکی از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ به حساب می آید. صفحه نمایش لمسی و سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) موجود در فورد جی تی بسیار ساده بوده و درجه ها و ابزار کنترلی سیستم تهویه مطبوع نیز همچین وضعیتی داشته و طراحی ساده و مینیمالیستی دارند. اما سیستم چند رسانه ای موجود بر روی این خودرو، عملکرد مناسبی داشته و مجهز به سیستم اختصاصی شرکت فورد با نام SYNC 3 است.

چراغ های عقبی

سیستم توربو شارژر موجود در پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی فورد GT 2017 گرمای بسیار زیادی تولید می کند. از امکانات جالب فورد جی تی ۲۰۱۷ چراغ های بخش انتهایی خودرو بوده که  نمود و زبانه شعله های این سیستم را به صورت نوری زیبا و خوش رنگ و لعاب از چراغ های عقبی حلقه ای شکل عقبی خود خارج می کند!

ژن برتر

اما در نهایت جالب ترین نکته در مورد فورد GT 2017 ژن (!) آن بوده که نمونه ای خیابانی از خودروی برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمان ۲۰۱۶ و وارث خلف خودروی GT40 برنده مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۶ به حساب می آید.

درباره نویسنده :