صفحه اصلی / مداکار / نخستین تجربه رانندگی با آستون مارتین DB11-V8

نخستین تجربه رانندگی با آستون مارتین DB11-V8

نخستین تجربه رانندگی با آستون مارتین DB11-V8

آستون مارتین DB11 هشت سیلندر جدید، ما را به یک چالش فلسفی دچار می‌کند و این سؤال را در ذهن پدید می‌آورد که: منظور از خیلی زیاد، دقیقاً چقدر است؟ آیا یک خودروی اسپرت واقعاً به یک چنین توان بالایی احتیاج دارد و یا شاید به بیش از اینها نیارمند است؟ به‌هرحال آن طور که به نظر می‌رسد، این پیشرانه کوچکتر انتخاب مناسبی برای کوپه زیبای آستون مارتین باشد.

شواهد حاکی از این است که DB11 وی 8، فاز نخست از اجرای توافق میان آستون و دایملر، مبنی بر بکارگیری پیشرانه وی 8 چهارلیتری توئین توربوی ساخت آلمان باشد؛ دقیقاً همان قلب تپنده‌ای که نیروبخش مدلهای عملکرد بالای مرسدس-ای ام جی و مرسدس بنز است.

اگرچه به‌زودی شاهد استفاده از این موتور بر روی ونتیج خواهیم بود اما در مراسم افتتاحیه، تنها کارت دعوت برای DB11 ارسال شده است. با 503 اسب بخار قدرت، توان خروجی آن دقیقاً مشابه مدل C63s مرسدس-AMG است و البته قطعاً به‌پای 600 اسبی که درشکه 12 سیلندر آستون مارتین DB11 را به دنبال خود می‌کشند، نمی‌رسد. برخلاف توان خروجی، گشتاور تولیدی توسط پیشرانه وی 8 تنها با 24 نیوتن-متر کمتر نسبت به موتور 12 سیلندر، به 675 نیوتن-متر رسیده است.

شتاب 0-100 این خودرو طبق اعلام شرکت سازنده، 4 ثانیه است که فقط 0.1 ثانیه با مدل 12 سیلندر اختلاف دارد. نهایت سرعت مدل وی 8 نیز 301 کیلومتر بر ساعت بیان شده است که ما سعادت دستیابی به آن را نداشتیم.

یک مزیت کلیدی پیشرانه جدید، فشرده‌تر و سبکتر بودن آن است. وزن آن در حدود 115 کیلوگرم از موتور وی 12 کمتر است و قسمت اعظم این وزن بر روی دوش محور جلو قرار داده شده است.

خبر خوب اینجاست که کمتر کسی متوجه تفاوت ظاهری نسخه وی 8 با مدل 12 سیلندر خواهد شد. تنها چشمان تیزبین متوجه چراغ‌های تیره‌تر جلو خواهند بود. همچنین پرداخت جدید رینگ‌ها و دو عدد هواکش تعبیه‌شده بر روی درب موتور را نیز بایستی به لیست کوتاه تفاوت‌های ظاهری اضافه نمود.

همانند مدل وی 12، در نسخه وی 8 نیز خبری از ترمزدستی سنتی آستون نیست و جای خود را به یک اهرم از نوع «fly-off» که بین صندلی راننده و درب قرار گرفته، داده است. همچنین باز و بسته شدن کنسول قرار گرفته در میان صندلی‌های جلو به‌صورت برقی، خیلی راحت‌تر از نمونه‌های دستی آن است.

هرگونه شکی که در مورد نیروگاه جدید آستون مارتین خود دارید، در لحظه استارت با شنیدن صدای جذاب و هیجان برانگیز آن برطرف می‌شود. این صدا خشونت خاصی دارد که هم از بیرون و هم از روی صندلی راننده به‌خوبی احساس می‌شود، به‌طوری‌که شما را برای فشردن بیشتر پدال گاز خواهد فریفت. این همان شیطان درون DB11 جدید است.

از نظر عملکرد، مدل هشت سیلندر نسبت به مدل قدیمی‌تر در سرعت‌های بالا، کمی تندوتیزتر به نظر می‌آید. پیشرانه‌ای‌ام جی، نهایت گشتاور خود را در دور موتور بالاتر ارائه می‌دهد؛ اما موتور وی 8 سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد و پاسخگویی هوزینگ دریچه گاز آن، بسیار شاخص و دقیق است.

نکتهٔ جالب‌توجه این است که در سرعت‌های خیلی کم و مخصوصاً هنگام پارک کردن خودرو، بایستی تا حدی محتاطانه عمل نمود اما در سرعت‌های بیشتر، تعویض دنده یکنواختی بسیار خوبی داشته و می‌تواند رقیب سرسختی برای جعبه‌دنده‌های دوکلاچه باشد. به‌واسطه نوع تحویل قدرتمند گشتاور تولیدی به چرخ‌ها، سیستم کنترل پایداری در تمام مدت تردد درون جاده‌های خیس و پرپیچ‌وخم، مشغول انجام وظیفه بود؛ اما این موقعیت، تعادل بسیار خوب شاسی به همراه سطح چسبندگی بالای قسمت‌های جلو و عقب خودرو را به ما شناساند که این موارد موجبات چابک‌تر بودن خودرو بدون هیچ‌گونه احساس ترسی را فراهم می‌آورد. سیستم کنترل پایداری را می‌توان طی فرآیندی خاص و از طریق دکمه تعبیه‌شده بر روی غربیلک فرمان، به مرخصی فرستاد اما باور کنید که رانندگی با این خودرو، حتی باوجود استفاده از سامانه کنترل پایداری، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود، به‌ویژه در حالت Sport Plus.

با انتخاب مدل وی 8، در حدود 17,500 دلار بعلاوه هزینه کمتر سوخت، صرفه‌جویی کرده‌اید. اگرچه پیشرانه وی 8 قدرت و نهایت سرعت پایین‌تری دارد اما انتخاب هرکدام از این دو نسخه می‌تواند یک انتخاب خوب باشد و مالک آن قطعاً فردی خوشبخت خواهد بود.

درباره نویسنده :